Eve Beuvens & Oerhert (double bill)
JazzLab
ZA 20 JAN 2024 – 20:00
Utopia – Atrium Utopia 1, 9300 Aalst
€ 15 Standaardprijs TICKETS
Eve Beuvens speelt piano geworteld in traditie, maar vrij van clichés en met bakken persoonlijkheid. Ze debuteerde in 2009, speelde met het Heptatomic Septet en het Mikael Godée Eve Beuvens Quartet en legde zich dan toe op solowerk. In 2021 zag haar eerste soloalbum ‘Inner Geography’ het licht. Daarin combineert ze eigen werk met odes aan haar favoriete pianisten als Masabumi Kikuchi, Keith Jarrett en Paul Bley. Ook in haar liveconcerten regeren de verbeelding en heruitvinding, via intimistische, geïnspireerde performances waarin je Thelonious Monk en Dolly Parton hoort opduiken.
In de luistervoorstelling ‘Oerhert’ delen muzikante/geluidskunstenaar Mariske Broeckmeyer en auteur/dichter Astrid Haerens hun liefde voor experimentele muziek, improvisatie en jazz. Ze ontdekten raakvlakken in hun werk en denken en startten een gesprek dat niet meer ophield. Beiden maken ze werk waarin lichamelijkheid en vrouwelijkheid centraal staan. In 2022 werkten ze voor het eerst samen en deden een frisse wind waaien door de overwegend mannelijke jazzscene. Nu nodigen ze Jasmijn Lootens uit, een celliste die haar klassieke scholing met elektronische muziek combineert, om samen nog dieper in de cross-over tussen poëzie, spoken word, performance, geluidskunst en muziek te duiken. Ze gaan aan de slag met de oorspronkelijke Nederlandstalige gedichten en een aantal gezongen Engelse vertalingen uit ‘Oerhert’, het poëziedebuut van Astrid. Mariske en Astrid stellen ook hun album ‘Anger’s Family Tree’ voor tijdens de tournee.
Mariske Broeckmeyer maakte indruk in het najaar van 2021 met ‘By Virtue Of The Absurd’ en een JazzLab-tournee waarbij experiment en song elkaar afwisselden in een even filmisch als bedwelmend muzikale avontuur tussen verrassing en herkenning. In 2022 kreeg de muziek een vervolg op de digitale EP ‘The Tyranny of Temperance’.
Astrid Haerens imponeerde met Oerhert, dat in een ****-recensie in De Standaard omschreven werd als ‘(…) een overtuigend debuut waarin Haerens laat voelen wat het betekent om een jonge vrouw te zijn in deze tijd. Ze werd als enige Vlaamse genomineerd voor de Herman de Coninckprijs voor de beste dichtbundel van het voorbije jaar.