Theater Tieret
En Suite
vr 29 nov 2024, 20.00u
CC De Plomblom, Graanmarkt 12, 9400 Ninove
Basisprijs: € 16 tickets
Feest in ‘Residentie Herfstrust’. Anna, de oudste bewoonster, wordt 100. Maar geen bezoek of drukte voor haar. In Anna’s hoofd is het al jaren oorverdovend stil, de blik op oneindig. Het enige dat rest is wachten. Wachten op een laatste dans. Tot plots één wonderlijke klank een heel leven opensplijt. Een leven vol lichtvoetige verhalen, adembenemende muziek en vooral dans.
‘EN SUITE’ giet de heerlijke cellosuites van Johann Sebastian Bach in een ontroerend en wonderlijk poëtisch verhaal, in combinatie met de puurheid van topfigurentheater. Over schoonheid en vergankelijkheid. Over aanvaarding en afscheid, met een warme glimlach onder een heerlijk deken van hemelse klanken.
‘EN SUITE’ brengt twee generaties makers, leermeesters en leerling-tovenaars samen in een unieke pas-de-deux tussen cello en figurentheater. Hiervoor haalt Tieret twee absolute wereldtoppers als coach in huis. De Australiër Neville Tranter is met zijn Stuffed Puppet Theatre al ruim 30 jaar dé referentie in het figurentheater, terwijl de Fin Anssi Karttunen sinds de jaren 1990 furore maakt met zijn eigenzinnige en innovatieve interpretaties van het klassieke cellorepertoire, waaronder dus ook dit meesterwerk van Bach.
Pieter-Jan De Smet vervolmaakte zich, na zijn studies in Antwerpen en Londen, in Parijs bij Anssi Karttunen. Hij won tal van nationale en internationale prijzen, zowel als cellist als in verschillende strijkersformaties. Recent legde De Smet zich ook toe op de uitvoering van het barokrepertoire, waaronder de Bachsuites in de ‘manuscriptversie’ waarbij terug wordt gegrepen naar de oorspronkelijke scriptuur wat leidt tot heel vernieuwende uitvoeringen.
Joost Van den Branden groeide, samen met zijn eigen gezelschap Tieret, uit tot één van de meest toonaangevende poppenspelers in Vlaanderen. Door intensieve samenwerkingen met o.m. Neville Tranter (AUS) en Fred Delfgaauw (NL) én als vaste manipulatiecoach in tal van opleidingen en gezelschappen (o.m. Schlosstheater Moers, D) ontwikkelde hij doorheen de jaren een eigen ‘manipulatietaal’, waarbij klassieke theatercodes voortdurend worden geherdefinieerd in functie van de interactie tussen acteur en pop.